Een drukke volle week. - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Koning - WaarBenJij.nu Een drukke volle week. - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Koning - WaarBenJij.nu

Een drukke volle week.

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 December 2013 | Kameroen, Bamenda

Een drukke en volle week gehad, en te lui geweest om jullie op de hoogte te houden dus nu weer een nieuw verslag. Vorige week zaterdag zijn we lekker een dagje wezen shoppen. Hier shop je op een markt en dat is lachen gieren brullen want iedereen wil graag wat aan je verkopen. Hier kan je ook gewoon levende kippen kopen en dode beesten. Daarna zijn we ergens een late lunch gaan doen. Nou noem het maar een vroeg diner want na 3,5 uur wachten hadden we eindelijk ons eten. Het was namelijk druk want er waren 6 tafels bezet. Tijdens het wachten opzoek naar sinterklaas cadeautjes omdat we tijdens al het kerstgezang toch nog een beetje de Hollandse traditie willen voorhouden. Terug naar mbingo en het begon al donker te worden. Ach we zaten in de bus. Hier zit je in met zijn 17en terwijl je in NL zou denken dat het een 9 personenbusje is. Op weg naar huis met hele de bus aangehouden door de politie id controle, Shit die van mij lag natuurlijk gewoon thuis. Na een waarschuwing gekregen te hebben mochten we gelukkig mee door omdat we bij het ziekenhuis wonen. Op zondag waren we uitgenodigd door de Amerikanen die hier wonen. Want ja het was thanksgiving geweest en dat werd gevierd. met 33 personen aan de kalkoen, kip en de andere lekkere traditionele eten gezeten. Maandag weer naar de PT, het word steeds meer eigen en ik kan steeds meer doen. Ik heb het erg naar me zin op deze afdeling want het voelt als een soort van tweede familie. Wat een leuke bijkomstigheid is dat je er nathuurlijk erg interessant uit ziet in zo'n witte jas. Ook heb ik ondertussen alle soort mogelijke röntgenfoto's gezien want ja tegenwoordig beoordeel ik deze ook. In de stort regen naar huis gerend. De gasten van de PT verklaarde ons voor gek maar zondag had het ook 3 uur achterelkaar geregend en na een half uur wachten waren we er klaar mee. Toen kregen we opeens onverwachts bezoek van onze opdrachtgever, en krijgen we nog iets meer richting aan ons onderzoek. Dinsdag was het internationale dag voor mensen met een beperking. We zijn hier naar een dag geweest die was georganiseerd en hebben veel mensen voor ons onderzoek kunnen spreken. Opdat wij als hollanders overal optijd aankomen (terwijl wij de afrikaanse tijd al aanhouden) waren we veels te vroeg en hadden we tijd op te shoppen. Opzoek naar stof voor mijn Afrikaanse Jurk, deze aan het einde van de dag laten opmeten en vrijdag kon ik hem ophalen. Woensdag weer een dagje bij de PT gewerkt, en naar een vergadering voor veldwerkers geweest hier kunnen regelen dat we de komende tijd mee kunnen lopen met veldwerkers. En dit gaat beteken dat ik ergens een paar nachten in een dorpje ga slapen omdat het te ver is om heen weer te reizen. En vandaag weer geoefend voor het zingen in de kerk met de dovenschool want ja we moeten al bijna optreden. Donderdag eerst naar de PT om te oefenen voor het zingen en om een foto shoot te houden met zijn allen. vervolgens gewerkt in de dovenschool en interviews afgenomen in de 'normale' basisschool. We wilde graag weten hoe de kinderen hier over kinderen met een beperking dachten. Het is erg bijzonder om te lezen wat ze allemaal geantwoord hebben. Het was ook erg leuk gedaan de school hoofd kwam ons bij de bovenste 3 klassen, klas 4,5,6 introduceren en zei dat het erg belangrijk was en dat ze hun best moeten doen. Hier hebben ze echt gezag de leraren in de klas. 1 leraar kan gewoon een klas van 47 kinderen goed les geven. Wat hebben we in Nederland dan toch een luxe. Als we werden geïntroduceerd gingen alle kinderen ook voor ons staan.Vanmiddag weer geprobeerd te volleyballen en ik word langzaam steeds beter. Ik moest alleen niet bang zijn voor de bal van die gasten. Ik als flapuit flapte terug ik ben niet bang voor de bal maar voor jullie die allemaal op me afrennen. Goh wat hadden ze een lol. Daarna werd ik wel steeds beter en won mijn team weer door onder andere mijn serves Vrijdag was het zover voorin de kerk zingen met de dovenschool (en gelijk de gebaren er bij). Het ging best goed. Erna lekker een dag gewerkt bij de PT. Tegenwoordig kan ik wax werken. Dus ik denk dat ik als ik terug ben maar in madam toussou ga werken. Maar ja ik mocht patiënten zelf behandelen met dit apparaat. vandaag ook voor het eerst eens meegelopen op de kinderafdeling. Dit was erg mooi om te doen. 's middags ging ik mijn jurk ophalen en dat was erg mooi gelukt. Daarna naar het voetbalveld. Dat is ongeveer 10 min lopen van af ons huis en er stopte net een motor voor een van die gasten en ja hoor ik tussen twee gasten in. Op naar het voetbalveld, ja als enigste meisje meegedaan na 30 minuten slecht gespeeld te hebben wilde ik gewisseld worden. Al die gasten wisten nog te zeggen dat ik goed gespeeld had ook (ik had wel geteld 3 ballen aangeraakt toevallig goed en van de spits naar middenveld naar rechtsachter gezet). Ach ik heb weer lol gehad met al die gasten. 's Avonds eerst voor een toetje bij wat Amerikanen waar we waren uitgenodigd om vervolgens een heerlijk chocolade toetje te eten. En erna nog sinterklaas gevierd we hebben onze Duitse huisgenoot dat Nederlandse dobbelt spel geleerd. Dat was toch ook wel weer erg leuk.
IK krijg van veel mensen de vraag of ik veel armoede tegen kom. Ik denk dat je er langzaam een beetje aan gaat wennen, maar echt wennen doet het niet. Als iemand de operatie of de behandeling niet kan betalen gaan ze weer naar huis. Zaterdag heb ik echte armoede mee gemaakt, want ik werd vastgeklampt door wat ze hier noemen een crazy lady. We waren gisteren weer in Bamenda geweest om beetje rond te neuzen en in de plens regen opzoek naar een cadeautje voor mijn lieftallige zus. In de taxi terug ging er opeens een vrouw achter me aan en ging tegen me aan zitten. De taxicaffeur en een andere man hebben nadat de vrouw niet wilde uitstappen haar eruit getrokken. En ze moest kijken wat ze me had aangedaan, ja mijn witte shirt was niet wit meer. En nee wij hebben hier geen wasmachine dus we wassen al een paar weken met de hand dus dit was echt erg plezierig dat ik dus weer mocht gaan wassen, en ik het komende uur zou stinken in de bus. Maar ach erna douchen. Vandaag een super mooie hike gedaan hier rondom mbingo met een paar amerikanen.

  • 11 December 2013 - 20:45

    Anke En Henk:

    Hoi Laura

    Zo te lezen gaat het heel goed met je en vermaak je je best.
    Ja meissie armoede kom je daar zeker tegen maar de mensen voelen zich daar
    gelukkig op hun manier
    .Nu het hollandse weer mis je ook niet want de plensbuien vallen daar
    toch ook .
    Op het ogenblik hebben wij een beetje nachtvorst dus overdag mooi weer.
    Leuk dat je sinterklaas gevierd heb daar nou zwarte pieten genoeg daar toch
    is niet discrimerend bedoelt hoor.
    Hier gaat alles goed Henk zijn zoon en vriendin natuurlijk hebben 10 nov. een
    tweeling gekregen een jongen en een meisje 10 weken te vroeg dus nog ff spannend
    het gaat op het ogenblik redelijk.
    Hoe is je jurk geworden? Zeker wel mooi ben benieuwd.
    Meissie werk daar nog met veel plezier en maak er nog wat moois van de tijd dat je daar nog ben.
    Heeeeeel veeeeeel lieve groetjes van ons Anke en Henk

  • 29 December 2013 - 03:28

    Lizzy:

    hey laura, ik kreeg net een lief appje van je moeder, die herinnerde mij eraan dat jij natuurlijk in Kameroen zit. dus ik gelijk je blog lezen. leuk hoor die verhalen. maak je nog een foto van je Afrikaanse jurk? en niet verliefd worden op zo'n mooie bruine man he?? ;) x Lizzy uit Rotjeknor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 30 Okt. 2013
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 9998

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 14 Januari 2014

Kameroen

Landen bezocht: