regenseizoen & drogenseizoen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Koning - WaarBenJij.nu regenseizoen & drogenseizoen - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Koning - WaarBenJij.nu

regenseizoen & drogenseizoen

Blijf op de hoogte en volg Laura

29 November 2013 | Kameroen, Bamenda

Deze afgelopen week heb ik wat minder mee gemaakt dan gepland. Vorige week donderdag ging ik mee voetballen met de dovenschool. En plensen dat het deed, ja klimaatverandering he. Het mag hier dan wel drogen tijd zijn maar zelfs de mensen hier lopen te klagen dat het blijft regenen. Maar ach we waren midden in ons potje dus we gingen gewoon door. En nee dit is niet het miezer dat we kennen vanuit een Nederlandse bui. Als je hier 1 minuut in de de regen staat ben je echt doorweekt. Maar jongens ik heb duidelijk het voetbal talent van mijn vader niet gekregen, dus nee ik ga niet voetballen in Nederland. Vrijdag heeft de dovenschool helaas verloren met voetbal en handbal en mogen ze niet meer meedoen in het tournooi. Zaterdag hadden wij een soort kinderopvang hier, en ja (niet lachen) ze hebben ons geprobeerd Afrikaans dansen te leren. Zelfs de jongens van 8 jaar hebben hier ritme en kunnen goed dansen. De heupen hier van die kinderen zijn soepeler dan onze Hollandse heupen. Zondag zijn we weer een dagje weg geweest. Eerst naar een meer wezen kijken met een verhaal erover wat ik jullie zal besparen. Toen klein stukje omhoog gelopen en kregen we uitzicht over het dal. Dit was echt onbeschrijfelijk mooi. Als je om je heen keek zag je bergen en het licht viel het dorpje in het dal binnen. En zo rustig en stil om je heen. Daarna zijn we naar een crieday of zoiets geweest. Dit is een dag na een begrafenis waar iedereen komt om de familie te supporten en waar en dansen worden opgevoerd en drank word gedronken. Dit dansen was echt bijzonder met maskers en soort gewaden aan, het was heel bijzonder om mee te maken.De dansen waren ook best beetje angstaanjagend (maar dit is denk ik omdat we het niet gewend zijn). Helaas werd ik maandag ziek wakker en was ik dinsdag ook nog ziek. Woensdag ging ik weer naar de de fysiotherapie afdeling. Het is zo leuk, ik heb gewoon een tweede familie erbij. Ze waren de afgelopen dagen enorm bezorgt om me geweest. Ik ze hebben voor me gebeden dat ik maar snel weer bij de groep moest komen. Het was zo fijn om te zien dat iedereen zo blij was dat ik er weer was. Het is ook best leuk om mee te maken dat ze hier het echt goed doen met de middelen die ze hebben. Maar het is ook wel leuk als je merkt dat je soms kan helpen. Ik had een patiënt die ik kon helpen en de fysio met wie ik liep wist het even niet. Gelukkig heb ik toch de afgelopen 4 jaar wat geleerd op school. Respect voor de 'assistent' fysio's hier wat zij weten na 2 jaar studie is echt een hele hoop.
Terwijl jullie nog in de sinterklaas stemming zijn, zijn wij hier al volop bezig met de kerst, ja jullie lezen het goed we beginnen volgende week met de kerkdiensten voor de kerst. Dit houd in dat iedere afdeling van het ziekenhuis een kerst nummer van 3 mintuen moet zingen voor in de kerk. Jorien had bedacht dat wij dit met zijn drieën wel kunnen bedenken van de PT afdeling wil graag in het Nederlands zingen. Ja ik zal het filmen, zodat jullie later kunnen lachen. Maandag gaat onze repetities met de fysio's beginnen wat de 13de moeten we al optreden. Gisteren gingen we weer naar de dovenschool naar weer wat kinderen gezien en geobserveerd hadden we een vergadering. Dit soort vergaderingen zijn niet te vergelijken met Nederlandse vergaderingen. Zelf had ik ook nog een kleine demonstratie die ik gaf. Maar ook bleken we met de leraren een Kerstnummer te moeten zingen. O en die moeten we vrijdag 6 december al zingen in de kerk. Dus er werd besloten dat we nog maar even snel moeten gaan oefenen. Ja ja jullie lezen het goed ze mogen dus twee keer naar mijn mooie gezang gaan horen. Ik hoop dat de ramen het gaan houden. Oja we hebben de fysio's wijs gemaakt dat elisabeth een beroemde zangeres in Nederland is in de hoop dat ik en jorien alleen hoefde te dansen. Dus nou krijgt elisabeth de solo dit word leuk. Donderdagmiddag na het werk ben ik maar eens mee gaan doen met het volleybal dat een paar local's hier twee keer in de week doen. Je kan op ma, do volleyballen en op di, vrij voetballen. Mijn talent licht duidelijk meer bij het volleyballen dan bij het voetballen. Ja mijn team won en ja ook door mijn servers. Helaas toch nog niet helemaal lekker dus maar vroeg maar bed in en dan zijn we morgen hopelijk weer de ouden.
Jongens jullie veel plezier met Sinterklaas wij genieten alvast van de Kerst.

  • 29 November 2013 - 18:42

    Nelly De Koning:

    Hallo Laura was weer leuk om te lezen. Jij maakt een hoop mee jammer dat jeje niet zo lekker voelde maar hoop dat het nu weer wat beter met je gaat.
    Gisterenmiddag bij manon geweest en haar haar geknipt was gezellig.
    Ze is ook blij dat jij het zo naar je zin hebt.
    Je moet ook de gr hebben van ab en doe je best met het zingen ik weet zeker dat je het kan ze zeggen toch dat je je op mij lijkt succes.
    Heel veel kusjes van ons je tante nelly

  • 29 November 2013 - 22:12

    Anne:

    hey Lautje,
    wat leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt :-) Echt een ervaring om nooit te vergeten Misschien kun je de mensen daar leren hoe ze watjes in hun oren kunnen stoppen zodat ze genieten van jouw zang ;-) Heb nu al medelijden met ze!! Geniet nog lekker van je tijd daar Dikke knuffel

  • 02 December 2013 - 18:49

    Julien:

    Hey Laura,

    Leuk verslag! Goed je best doen misschien kan je dan met het nationale voetbalteam mee als fysio naar de WK in Brazilië.

    Veel plezier nog.

    Groetjes Julien

  • 02 December 2013 - 21:27

    Anke En Henk:

    Hoi Laura
    Nou zo te lezen verveel je je geen moment daar.
    Och een dagje ziek is niet zo erg toch kan je een beetje
    bijkomen van al die inspaningen haahha
    valt niet mee he andere spieren te gebruiken dan je lachspieren.
    Het is er ook erg mooi zo te zien ben blij dat je je zelf vermaak daar.
    Nu inderdaad wij zijn nog bezig met de sint dat heb je met twee kleine kinderen
    De intocht was leuk Saar was niet meer bang en dan is het al heel anders.
    Hoorde van Oma dat er ook een jongen gek op je is .
    Nou Henk zeg zeg maar tegen je vader dat hij bij ajax gaat voetballen
    dan is het zeker goed.
    Laura je werk daar beval je ook goed lees ik in de brief je leert wat en hun leren weer van jou
    mooi is dat want dat was toch ook de bedoeling.
    Nu heel veel lieve groetjes van ons en een dikke knuffel.En Succes met je zingen.


    groetjes Anke en Henk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 30 Okt. 2013
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 9995

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 14 Januari 2014

Kameroen

Landen bezocht: