Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Koning - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Laura Koning - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 Januari 2014 | Kameroen, Bamenda

De tijd gaat ontzettend snel en helaas gaan we zaterdag weg uit mbingo voor een mooie reis. Mbingo is echt een nieuw thuis voor me geworden en ik voel me hier ook echt thuis. Na een dagje stad ben ik altijd blij als ik weer ons huisje binnenstap. Maar er komt een mooie reis aan en het terug zien van mijn familie uit Holland. Ja Ik heb nu twee families. Er is verder hier enorm veel gebeurd en voor de duidelijkheid naar iedereen JA ze vieren hier kerst. We zitten hier in een enorm christelijk gebied dus dat word uiteraard uitgebreid gevierd. Nadat iedere departement heeft gezongen (de hele maand december elke ochtend 2 afdelingen in de kerk). Moest 1 groep op de dag van kerstavond nog een keer. Mijn groepen gelukkig niet. Voor de rest is het de week voor kerst enorm rustig in het ziekenhuis want iedereen in cameroon vind het belangrijker om thuis te zijn met kerst dan hun gezondheid. Het is wat je prioriteiten zijn. Kerstavond zijn we kerstliedjes gaan zingen met alle missionarissen en had iedereen fingerfood gemaakt. Ondertussen kunnen wij best lekkere dingen maken van de weinig ingrediënten die we hier kunnen kopen. Zo zijn groentes die we eten: peentjes of boontjes. Als we luxe hebben vinden we soms een paprika. O en we hebben hier tomaten, advocado’s en rode uien in overvloed. Verder hebben wie hier wel de aller-lekkerste ananassen en watermeloenen van de hele wereld dus dat maakt een hoop goed. verder zijn we allemaal niet instaat om een kip te slachten dus houden we het bij eieren en eten we allen vlees als we ergens worden uitgenodigd. Kerstochtend begonnen we met een heerlijk kerstontbijt. We hadden zelf (tenminste Evelyne) broodgebakken. En bij het kerst zingen hadden we van verschillende mensen allemaal lekkere ontbeid spullen gehad. Cosima (ons Duitse huisgenootje) was als eerste wakker en had de tafel al heerlijk gedekt. Daarna als goede Camerooners naar de kerk. Deze duurde wel geteld 3 uur dus we hadden lekker een ochtendvullend programma. Gelukkig mag je in deze kerk ook dansen voor de beweging tussen door. Daarna naar onze kerstlunch bij Keith and Kaye onze kerstouders. Het eten was werkelijk geweldig: rollade, kip, ham en aardappeltjes en groente. En als toetje zelf gemaakt sorbetijs. Erna nog even bij Camerooners op bezoek geweest (een van de vele uitnodigingen). Toen kwam 2de kerstdag. Toen jullie allemaal nog aan het genieten waren van een dag vrij was ik alweer hard aan het werk. Op zondag was ik uitgenodigd voor een verjaardag. Dit was een bijzondere ervaring ik heb heel de jarige niet gezien maar a fijn het was wel echt gezellig. Het begon al met een dankdienst in de kerk, zat ik daar als enigste blanken. Dan voel je je toch best blank. Maar de pastoor was de hoofd van de fysiotherapie afdeling en die vond het helemaal geweldig dat ik ook naar zijn kerk was geweest. Zo heb ik toch al redelijk wat cultuur meegemaakt, want ik ben ook naar een traditionele bruiloft geweest. Dat was echt een bijzondere ervaring. De meeste mensen hier trouwen 3x, traditionele, kerk en gemeente bruiloft en het neemt allemaal plaats op verschillende dagen. Dus ja trouwen is hier best duur (voor de familie van de man vooral). Die moeten namelijk een bruidprijs betalen aan de ouders van de bruid (dit gebeurt niet overal meer). Bij deze bruiloft was de prijs onder andere hout en palmolie. Na weer wat dagen werken wat het eindelijk oudejaarsdag. Nou eerst werken (wat ik bijna elke ochtend trouw begin met eerst een half uur kerk). Om vervolgens in de avond uren naar de kerk te gaan voor de oudejaarsdienst. We hebben gekozen om halverwege binnen te stappen van 1,5 uur vonden we toch wel genoeg. Wel zijn we maar naar de kerk van mbingo 2 geweest, want onze kerk hier in mbingo 1 starten om 10 ‘s avonds en ging door tot 5 uur ‘s ochtends. Dat vond ik toch wel iets te overdreven om zelf aan mee te doen. Maar later kon ik gewoon gezellig mee genieten in mijn bed, want ja echt zachtjes is een kerkdienst hier niet. Na de kerk zijn we naar de enigste bar hier in mbingo geweest. Hier vieren ze niet echt oudejaarsavond (tenzij je de hele nacht in de kerk zit). Nieuwjaar is een veel groter ding. Maar we hebben toch wat gasten kunnen overtuigen om het met ons te vieren, daar zaten we dan met 8 mensen om 12 uur. Drie Hollandse meiden ons Duitse huisgenootje en 4 Cameroonse gasten waaronder de barman. Ze kennen het feit van aftellen ook niet dus we hebben maar even de Europese manier van vieren geïntroduceerd. Het meest rare vonden ze nog de drie zoenen op de wang met het wensen van Nieuwjaar. Het was echt hilarisch want ze gingen het op elkaar proberen (nou ja proberen het waren meer lucht zoenen hier). A fijn om 1 uur lagen we lekker in ons bedje, veilig thuisgebracht door onze vrienden. Maar het was een oudejaarsavond om niet meer te vergeten. Vandaag door een paar uitgenodigd om nieuwjaarsdag te vieren. Het is hier gewoon dat je bij iedereen eten krijgt, dus gelukkig maar twee huizen langs geweest. En natuurlijk lekker traditioneel eten op. Ach ik heb het nog steeds naar me zin. En eigenlijk wil ik nog niet naar huis. Eerst zaterdag maar op reis gaan om vervolgens weer terug naar ons koude kikkerlandje te komen.
Veel Liefs van uit Kameroen en natuurlijk een gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen voor iedereen.

  • 01 Januari 2014 - 21:44

    Ineke Verdonk:

    Hoi Laura via facebook had ik je al een heel gelukkig nieuwjaar gewenst.
    Maar als ik hier je verslag weer lees wat maak je dan veel mooie belevenissen mee. Geweldig hé om zo een heel andere kant dan het gewone Nederlandse mee te mogen maken.
    Geniet nog van de weken die je er nog bent en kom toch ook weer veilig thuis.
    Groet Ineke

  • 03 Januari 2014 - 15:53

    Anke En Henk:

    Ha Laura

    Op de eerste plaats meisje de allerbeste wensen voor 2014
    een hoop gezondheid liefde en alles wat wenselijk is voor je.
    Wat een leuke tijd heb je daar toch en inderdaad dat je nu 2 families heb ja dat wil ik geloven zoals jullie daar ontvangen zijn en verder met de mensen daar als een familielid geleefd hebben zal het niet meevallen om gedag te zeggen.
    Ja hier in Holland wachten er ook weer mensen die je lief zijn en blij zijn dat je weer terug kom.
    Ik denk dat als je een boek zou schrijven over wat je allemaal meegemaakt heb je aan 1000 paginas nog niet genoeg heb.
    Ik geniet in ieder geval ontzettend van je verhalen en zie zo die heerlijke lach voor me.
    Nou meisje geniet nog lekker van de dagen die je daar heb met je kamergenoten onder tussen natuurlijk de grootste vriendinnen en kom weer heelhuids terug .

    Heel veel lieve groetjes van ons Anke en Henk

  • 03 Januari 2014 - 17:35

    Ronald Heijstek:

    Hoi Laura,
    Allereerst een goed en gezond 2014! We hopen dat het een mooi jaar voor je mag worden. Je hebt in ieder geval een fantastische ervaring om te delen. Het is interessant om te lezen hoe het je vergaat in het verre Kameroen. Zoals je bijvoorbeeld de kerkdiensten beschrijft, valt er bij ons nog wel wat vrolijkheid in te brengen. Bijzonder om Kerst en nieuwjaar te vieren in een andere cultuur. Dat ga je nooit meer vergeten.
    Ik kan me voorstellen dat je straks enorm moet gaan wennen aan het ' gewone leven' in het koude en kille Holland.
    Geniet nog van de komende twee weken!
    Hartelijke groet,
    Rineke en Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 30 Okt. 2013
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 9993

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 14 Januari 2014

Kameroen

Landen bezocht: